Worden jullie behandelingen vergoed vanuit het basispakket?
Ja, je behandeling wordt in de meeste gevallen deels vergoed vanuit het basispakket. De hoogte van de vergoeding hangt van je polis af. Als je daar van tevoren zekerheid over wil hebben, dan raden we aan om contact op te nemen met je zorgverzekeraar.
Ik heb een aanvullende verzekering. Krijg ik dan meer vergoed?
Nee, onze zorg wordt vergoed vanuit het basispakket. Of je aanvullend verzekerd bent of niet, maakt voor de vergoeding niet uit.
Ik twijfel nog of deze behandeling bij mij aansluit. Kan ik een keer kennis maken voordat ik een beslissing neem?
Ja, een kennismaking is bij ons altijd vrijblijvend.
Wie wordt mijn psycholoog?
Dat hangt af van de locatie en het tijdstip die je kiest als je een kosteloze kennismaking inplant. Omdat het op basis van een foto lastig is om in te schatten of je een klik met iemand hebt, raden we aan om de kennismaking af te wachten en daarna te besluiten of je met diegene door wil. Toch geen klik? Geen probleem, in dat geval ben je welkom om met iemand anders kennis te maken.
Met wie is het kennismakingsgesprek?
Het kennismakingsgesprek wordt gedaan door de psycholoog bij wie je ook het behandeltraject zal volgen. Voor een goed behandelresultaat is het namelijk van belang dat je een goede klik hebt met je behandelaar. Mocht je na het kennismakingsgesprek toch geen klik voelen, dan kun je via de website een kennismaking met een andere behandelaar aanvragen.
Wat zijn jullie prestatiecodes en AGB-code?
Op de pagina ‘Vergoedingen & tarieven’ zie je in de tarieventabel codes staan die beginnen met de letter ‘C’. Dit zijn de prestatiecodes.
Elke psycholoog heeft eigen AGB-codes. De AGB-code is dus afhankelijk van de psycholoog waarbij je in behandeling gaat. Je kunt bij je verzekeraar aangeven dat je een behandeling overweegt bij een GZ-psycholoog die beschikt over een AGB-code.
Hoe maak ik een afspraak?
Als je nog niet eerder bij ons bent geweest, dan kun je via onze website een kosteloze kennismaking inplannen.
Heb je wel al eerder contact gehad met een van onze psychologen? Dan raden we je aan om via mail contact op te nemen met je psycholoog om een vervolgafspraak in te plannen.
Wat zijn jullie wachttijden?
De wachttijd verschilt per vestiging en een indicatie van de wachttijd wordt wekelijks bijgewerkt.
Is er een lange wachttijd of een tijdelijke aanmeldstop, dan raden we aan om een andere vestiging te kiezen of een online behandeling te overwegen. Tijdens corona hebben we een tijd lang alleen online gewerkt, en veel mensen die een voorkeur hadden voor een behandeling op locatie merkten dat ze online prettiger vonden dan ze hadden verwacht. Vaak is het een kwestie van wennen, en in de praktijk blijkt een online behandeling even effectief als een behandeling op locatie.
Ik ken alle slaaptips al, wat kunnen jullie mij nog bieden?
Deze vraag krijgen we regelmatig, en dat is begrijpelijk: wie lang slecht slaapt is na een tijd vaak wanhopig en heeft al heel veel gelezen en geprobeerd.
De adviezen die we geven zullen voor een deel al bekend zijn, maar de kracht van het programma zit met name in de samenhang van de verschillende onderdelen: de inrichting van je slaapkamer, de biologische aspecten van slaap, je gedachten en overtuigingen over slaap en je gedrag.
Door heel veel factoren in de juiste volgorde en de juiste mate te optimaliseren, is het geheel van die aanpassingen veel effectiever dan losse tips. Laat je daarom niet ontmoedigen als je in het begin bekende adviezen krijgt; naarmate het programma vordert gaan we meer de diepte in en zul je steeds meer ervaren dat de samenhang werkt.
De basis van ons programma is Cognitieve Gedragstherapie tegen insomnie (CGTi), en dat is wereldwijd de best onderzochte aanpak. Onderzoekers van onder andere Harvard Medical School, Stanford, De Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht hebben de effectiviteit van CGTi aangetoond.
Na de behandeling geeft 90% van onze cliënten aan dat hun slaap is verbeterd en 85% van onze cliënten slaapt naar tevredenheid.
Hoe effectief is een (online) behandeling bij Slaapmakend?
Wij doen veel onderzoek naar de resultaten van onze behandeling. Na de behandeling geeft 90% van onze cliënten aan dat de slaap is verbeterd en 85% van onze cliënten slaapt naar tevredenheid.
Een online behandeling is even effectief als een behandeling op locatie.
Ik gebruik slaapmedicatie. Vormt dit een belemmering voor de behandeling?
Nee, dit vormt geen belemmering voor het starten van een traject. Onze psychologen kunnen je helpen met het afbouwen van de medicatie en het aanleren van een gezond slaapritme.
Hoe kom ik er achter of er een medische oorzaak is voor mijn slaapproblemen?
In het kosteloze kennismakingsgesprek met de psycholoog wordt gescreend op de meest voorkomende medische oorzaken. Indien hier inderdaad een vermoeden van bestaat, kan de psycholoog je via de huisarts doorsturen naar een medisch specialist voor onderzoek. Mocht je zelf aanwijzingen voor een medische oorzaak zien, raden we je aan om contact op te nemen met je huisarts. Deze kan je verwijzen voor een slaaponderzoek in het ziekenhuis.
Ik ben slecht ter been, kan ik bij jullie terecht?
De praktijken in Amsterdam West en Amsterdam Zuid bevinden zich op de begane grond en zijn rolstoeltoegankelijk.
De praktijken in Haarlem en Utrecht zijn alleen per trap te bereiken. Voor wie dat niet haalbaar is, bieden we ook online behandelingen aan. Dat kan zowel via beeldbellen als per telefoon.
Wanneer kom ik in aanmerking voor behandeling?
We richten ons op de behandeling van slapeloosheid: je hebt moeite met inslapen, doorslapen of te vroeg wakker worden.
Je bent minimaal 18 jaar oud, spreekt Nederlands of Engels en je hebt lichte tot middelzware problemen. Bij complexere problematiek (bijvoorbeeld een hoog suïciderisico of ernstige psychoses) is meer gespecialiseerde zorg passender. Bij twijfel raden we je aan om met je huisarts te overleggen.
Ik ben minderjarig, kan ik bij jullie terecht?
Nee, we kunnen helaas geen behandeling bieden aan personen jonger dan 18 jaar. We raden je aan contact op te nemen met de huisarts voor een passende verwijzing.
Hebben jullie een contract met mijn zorgverzekeraar?
Nee, wij hebben geen contracten met zorgverzekeraars. We voldoen wel aan de eisen van alle Nederlandse zorgverzekeraars, en je behandeling wordt in de meeste gevallen deels vergoed vanuit het basispakket. De hoogte van de vergoeding hangt van je polis af. Als je daar van tevoren zekerheid over wil hebben, dan raden we aan om contact op te nemen met je zorgverzekeraar.
Wat is jullie telefoonnummer?
Vanwege onderbezetting op ons secretariaat zijn we telefonisch niet bereikbaar. Via onze website kun je een kosteloze kennismaking inplannen. Heb je andere vragen? Dan raden we aan om contact met ons op te nemen via info@slaapmakend.nl